.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مراجع تقلید امروز در دهه30 کجا مشغول بودند؟

نخستین نویسندگان «مجموعه حکمت» فضلای معروف آن زمان حوزه علمیه قم از جمله شیخ مجتبی عراقی، شیخ احمد آذری قمی، ناصر مکارم شیرازی، شیخ ابوالفضل زاهدی قمی، مرتضی مطهری، حسین نوری، جعفر سبحانی، علی دوانی و سید هادی خسروشاهی بودند که در سال 1340 به علت مشکلات مالی تعطیل شد.

به گزارش خبرآنلاین، ‌لوح فشرده مجله «مجموعه حکمت» به مدیر مسئولی یحیی برقعی که از سال 1331تا1340 منتشرمی‌شد، توسط کتابخانه مجلس راهی بازار نشر شد.

ناشر در توضیحاتی راجع به این لوح فشرده آورده است: خاندان سادات برقعی در قم، از خاندان‌های معروف علمی و فرهنگی هستند. سید فخرالدین، یحیی، صدرا و ناصر چهار برادر بودند که در کار انتشارات و چاپخانه بوده و سالها در این زمینه فعالیت داشتند. اداره چاپخانه به عهده یحیی و صدرا بود و اداره کتابفروشی را فخرالدین و ناصر به عهده داشتند.

در‌ سال 1331 باتوجه به امکاناتی که برادران برقعی از لحاظ چاپخانه‌ها، دفتر و غیره داشتند به فکر چاپ مجله‌ای افتادند. با فعالیت آنان امتیاز نشر مجله «مجموعه حکمت» به نام‌ آقای فخرالدین برقعی صادر شد و نخستین شماره مجله به مسئولیت سید یحیی برقعی در تاریخ 3اردیبهشت1331 انتشار یافت، این مجله که در 20 صفحه هر دو هفته یکبار چاپ می‌شد به قیمت 5/3 ریال (سه ریال و دهشاهی) عرضه می‌شد.

بنابر این گزارش، نخستین نویسندگان آن فضلای معروف آن زمان حوزه علمیه قم بودند از جمله ابوالقاسم دانش آشتیانی، سید ناصرالدین اکرم، شیخ مجتبی عراقی، شیخ احمد آذری قمی، ناصر مکارم شیرازی، شیخ ابوالفضل زاهدی قمی، مرتضی مطهری، واعظ زاده خراسانی، جعفر سبحانی، حسین نوری، علی دوانی و ... محمد یزدی، حیدر علی قلمداران و سید هادی خسروشاهی (از تبریز).

مجله از سال دوم به صورت ماهانه منتشر شد، اما بعد مدتی تعطیل شد و از سال 1337 دوره جدید ـ‌ سال سوم ـ آن شروع به انتشار نمود که بیشتر به تشویق سید هادی خسروشاهی انجام شد که وعده داده بود مقالات مورد نیاز مجله از قم و تهران تهیه و تنظیم شوند. در واقع دوره دوم مجله به سردبیری ایشان انتشار یافت و تا شماره 8 سال چهارم ـ ادامه پیدا کرد. آخرین شماره آن در تاریخ 1340 انتشار یافت و در این زمان به علت مشکلات مالی تعطیل شد.

مجله مجموعه حکمت در واقع بعد از مجله «همایون» که از قم منتشر می‌شد، تنها مجله مذهبی قم بود که توسط افرد غیر حوزو‌ی انتشار می‌یافت ولی نویسندگان مقالات آن انجمن حوزویان بودند و در واقع پس از انتشار مجله مکتب اسلام دوران مجموعه حکمت به پایان رسید. شایان ذکر است اکنون از برادران برقعی که همگی به رحمت خدا رفته‌اند، فقط چاپخانه حکمت به یادگار مانده است که توسط فرزندان آن‌‌ها اداره می‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.421 seconds.